Euroopa Komisjon avaldas 21. oktoobril ettepaneku täpsustada EUDR-i (EU Deforestation Regulation – metsade raadamise määruse) rakendamist.
Ettepanek toob muudatusi ettevõtete rollides ja vastutuses tarneahelas: DDS-i (due diligence statement) vastutus liigub esmastelt turuletooja(te)lt, kuid dokumenteerimiskohustus jääb alles ka trüki- ja pakendiettevõtetele DDS-koodide edastamise kohustuse kaudu. Kuigi ettepanekut ei ole Euroopa Parlament ega Nõukogu veel heaks kiitnud, annab see suuna määruse rakendamiseks alates 2025. aastast. ETPL jälgib teema arengut ja selgitab selle mõju Eesti ettevõtetele koostöös Euroopa trükitööstuse katusorganisatsiooni Intergrafiga.
Rakendumistähtajad (Euroopa Komisjoni ettepaneku alusel)
| Ettevõtte suurus | Rakendumise tähtaeg |
|---|---|
| Keskmised ja suured ettevõtted | 30. detsember 2025 |
| Mikro- ja väikeettevõtted | 30. detsember 2026 |
| Kontrollide algus suurtele | 30. juuni 2026 |
| Kontrollide algus väikestele | 2027. aasta keskpaik |
NB! Tegemist on Euroopa Komisjoni ettepanekuga, mis vajab Euroopa Parlamendi ja Nõukogu heakskiitu. Enne ametlikku kinnitamist võivad tähtajad ja sisu veel muutuda.
Mis muutub tarneahelas?
EUDR käsitleb tarneahelate vastutust ja jälgitavust. Komisjoni uus ettepanek muudab ettevõtete kohustusi järgmiselt:
-
DDS-i esitamise kohustus jääb kehtima, kuid seda esitab ainult „primary operator“
→ ettevõte, kes toob toote esmakordselt EL-i turule või impordib selle. -
Trüki- ja pakendiettevõtted liigitatakse uude kategooriasse „downstream operator“
→ nad ei pea DDS-i koostama ega hoolsusmeetmeid rakendama. -
Downstream-ettevõtete kohustus jääb: nad peavad DDS-koodid tarneahelas vastu võtma ja edasi andma.
-
Suurettevõtetest downstream-ettevõtetel on kohustus registreeruda TRACES-süsteemis.
-
DDS-teavet tuleb säilitada vähemalt 5 aastat; pädevad asutused võivad seda kontrollida.
Erandid väikese riskiga tarnijatele
-
Lisandub uus alarühm: „micro & small primary operators“
→ näiteks väikesed metsaomanikud madala riskiga riikidest. -
Neil on lubatud DDS-i asemel kasutada lihtsustatud deklaratsiooni.
-
Geolokatsiooniinfo ei pruugi kõigil juhtudel kaasas olla, mis loob potentsiaalse jälgitavuslõhe tarneahelas.
Mõju trüki- ja pakenditööstusele
-
DDS-i vastutus liigub tarneahelas ülespoole (tooraine tootjatele ja importijatele), kuid dokumenteerimiskoormus tarneahelas ei kao.
-
Trüki- ja pakendiettevõtted peavad DDS-koodid klientideni edasi andma.
-
TRACES-süsteemi kasutuselevõtt muutub rahvusvaheliste tarneahelatega ettevõtetele vältimatuks.
-
Standardiseeritud andmevahetusvormi ei ole Euroopa Komisjon veel esitanud.
-
Endiselt puudub selgus reklaamtrükiste käsitlemise osas EUDR-i alla kuuluvate toodetena.
-
Re-import ja eksport vajavad Euroopa Komisjoni täiendavaid juhiseid.
Probleemid ja riskid, millele sektor tähelepanu juhib
Intergraf ja ETPL juhivad tähelepanu järgmistele riskidele:
- DDS-koodide mahu kasv ja haldamise keerukus
- B2B-andmevahetusstandardite puudumine
- TRACES-süsteemi ebastabiilsus ja tehniline keerukus
- Ebaselgus väikeste tarnijate rollis perioodil 2025–2026
- Rahvusvaheliste tarneahelate lisakoormus
- Reklaamtrükiste õigusliku staatuse ebamäärasus
- Ettevõtete kategooriate määratlemise loogika (EUDR-is kasutatav SME-klassifikatsioon)
Ettevõtete kategooriad
| Kategooria | Töötajate arv | Aastakäive | Bilansimaht |
|---|---|---|---|
| Mikro | < 10 | ≤ 700 000 € | ≤ 350 000 € |
| Väike | < 50 | ≤ 8 miljonit € | ≤ 4 miljonit € |
| Keskmine | < 250 | ≤ 40 miljonit € | ≤ 20 miljonit € |
| Suur | > 250 | > 40 miljonit € | > 20 miljonit € |
ETPL seisukoht ja tegevused
- ETPL toetab Intergrafi seisukohta, et liigne halduskoormus peab jääma tarneahela algusse, mitte trüki- ja pakendiettevõtetele.
- Toodete jälgitavuse nõuded ei tohi piirata Euroopa ega Eesti trükitööstuse konkurentsivõimet ega eksporti.
- ETPL peab oluliseks, et Eesti pädevad asutused annaksid ettevõtjatele selged juhised EUDR-i rakendamiseks.
- ETPL jätkab teema esindamist Euroopa tasandil koostöös Intergrafiga ning jagab liikmetele täiendavat infot.
Allikad
-
Euroopa Komisjoni ettepanek COM(2025)652
-
Intergrafi analüüs ja sektoripõhised seisukohad
-
TRACES: Euroopa Komisjoni andmeedastussüsteem